Henok och grabbarna var inte helt ofarliga

Fotbollsstämningen höjs nu när vårsolen börjar hitta in i arenorna, hur bra som helst! Igår fick vi se ett Real Madrid ta emot ett Valladolid som i mina ögon är ett praktexemplar på hur bra den spanska verkligen fotbollen är. Dom för stundtals matchen med sitt eget spel mot tabelltvåan på bortaplan, nämn en liga man kan hitta exempel på det? Måste dela ut en eloge till en kille som jag beundrar, Pedro León! Den här killen har dom två senaste sässongerna imponerat på mig med sig allsidighet. Han besitter en fantastisk teknik, en riktig bössa, en magnifik spelförståelse och har den unika förmågan att kunna variera rätt. Han är i mina ögon en typisk spelare som ett lag som Villareal eller Sevilla skulle kunna köpa och jag tror att han kommer bli en snackis på transfermarknaden i sommar.

Matchen i sig var underhållande eftersom båda lagen försökte spela. Valladolid var snäppet vassare i första halvlek och borde nog ha haft med sig 0-1 i paus men Los Merengues vägde så klart tyngre och på en individuell prestation signerad Gonzalo Higuan kunde Raúl enkelt peta in 1-0 i öppen kasse minuten före halvtid. I andra var det Real som tog tag i taktpinnen och efter en rad missade chanser så satte slutligen Robben spiken i kistan. Något jag la märke till är att Higuain är en av dom snabbare spelare i världen när det gäller längre distanser, han har en ruggig accelaration och besitter även en hygglig teknik. Det enda jag ser som hans svaghet är målproduktionen. Han skulle kunna vara i toppen och strida om att bli Pichichi med Eto´o men han missar på tok för många lägen...

På Villa Park i England spelades en uppsnackad match mellan 4:e placeringsaspiranterna Aston Villa och Everton. Tyvärr så grävde dom båda sin egen grav då matchen slutade i kryss, närmare bestämt 3-3. Detta gjorde så att Arsenal kunde rycka och nu ser den där fjärdeplatsen tämligen omöjlig ut.

Årets överaskningslag i PL är i mina ögon definitvt Fullham. Jag är mäkta imponerad av det Rog Hodgson har gjort med det annars skrattretande laget Fullham. Dom ligger i dagsläget på åttondeplats 1 poäng efter West Ham på sjunde plats och därmed Europaspel. Jag skulle nog avråda Fullham från europaspel då det skulle resultera i en floppsässong nästa år. Problemet med mindre klubbar i europa är att dom inte har den behövda bredden på truppen som verkligen behövs för att kunna slåss på flera fronter och det brukar oftast påverka det inhemska spelet oerhört i form av skador på nyckelspelare. Det positiva är ju då att man drar in en jävla massa pengar på europaspel så nog vill alla klubber ta sig ut i Europa allt.

Peace in the middle east - Mannen i vitt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback